By using this website you agree to our use of cookies. Read more about our use of cookies and how to remove or block them in our cookie notice.
Vi søker en strategisk og utviklingsorientert direktør til Domstoladministrasjonen. Stillingen besettes på åremål for seks år, med mulighet for forlengelse i en periode. Oppstart i stillingen ønskes i løpet av høsten 2025.
Direktøren skal sørge for at Domstoladministrasjonen støtter domstolene på best mulig måte, med det mål å styrke domstolenes uavhengighet, kvalitet og effektivitet – i tråd med samfunnets behov. Direktøren skal arbeide for forutsigbar og langsiktig finansiering av domstolene. Arbeidet krever både utvikling av Domstoladministrasjonen og utvikling i domstolene, basert på strategier og beslutninger forankret i styret og i domstolene. Videre har direktøren ansvaret for å følge opp generelle føringer gitt av Stortinget og regjeringen, som knytter seg til for eksempel saksbehandlingstid i domstolene. Direktøren må derfor sikre en bred kontaktflate opp mot domstolene, politikerne, embetsverket og aktørene i domstolene. Det følger av arbeidet at det er mye reising i stillingen.
Direktøren rapporterer til Domstoladministrasjonens styre.
Kvalifikasjoner:
Direktøren må kunne sikkerhetsklareres på nivå Hemmelig.
Personlige egenskaper:
Vi søker en trygg og engasjert leder som motiveres av vårt samfunnsoppdrag. Du må være synlig og samlende, ha et strategisk blikk, bred samfunnsforståelse og interesse for utviklingsarbeid. Du må kunne kommunisere godt, både muntlig og skriftlig, ha høy integritet og evne å skape tillit både internt og eksternt. Vi forutsetter at du har høy arbeidskapasitet, sterk gjennomføringsevne og er en god relasjons- og kulturbygger. Personlig egnethet og gode lederegenskaper vil bli vektlagt.
Som direktør i Domstoladministrasjonen får du en spennende lederjobb og en unik mulighet til å videreutvikle en virksomhet med et viktig samfunnsoppdrag. Hos oss får du interessante og utfordrende oppgaver i et bredt faglig og godt sosialt miljø.
Stillingen avlønnes innenfor statens lederlønnssystem. Fra lønnen trekkes to prosent til Statens pensjonskasse.
Norges domstoler ønsker å være en inkluderende og mangfoldig arbeidsplass, der alle medarbeidere blir verdsatt og har like muligheter. Mangfold er en styrke, og vi vil tilrettelegge for ansatte med ulike behov. Les mer om muligheten for positiv særbehandling.
Personopplysninger som gis i søknad og CV behandles i henhold til lov om behandling av personopplysninger.
Det vil bli utarbeidet offentlig søkerliste. Når det gjelder muligheten for å bli unntatt fra søkerlisten, følger dette av offentleglova § 25, annet ledd.
Beate Ottem Svanes
Partner i Capus
Tlf 918 33 000
Cecilie Østensen Berglund
Styreleder i Domstoladministrasjonen
Tlf 22 03 59 00
Bransjekategori | Offentlige tjenester / Forvaltning |
Bransje | Retts- og fengselsvesen |
Alternativ bransjekategori | Offentlige tjenester / Forvaltning |
Alternativ bransje | Offentlige lederstillinger |
Bedriftsnavn | DOMSTOLADMINISTRASJONEN |
Dronningens gate 2 | |
7011 TRONDHEIM | |
Nettside | www.domstol.no |
Søknadsfrist | 16.02.2025 |
Arbeidsplass | Trondheim |
Tittel | Direktør |
Sektor | Offentlig |
Stilling | Fulltid |
Omfang | Midlertidig |
Antall stillinger | 1 |
Beate Ottem Svanes Partner beate.svanes@capus.no +4791833000 |
Cecilie Østensen Berglund Styreleder i Domstoladministrasjonen |