I en verden der vi er stadig mer avhengig av stabil strømforsyning er Statnett en sentral aktør i samfunnsutviklingen. Vi skal sørge for sikker drift og effektiv kraftforsyning ved å utvikle fremtidens nett-, markeds- og driftsløsninger, og legge til rette for grønn omstilling og næringsutvikling i hele Norge.
Avdeling Kunde og tilknytning – Møtepunktet til det grønne skiftet
Vi møter det grønne skiftet. Vårt ansvar er kundehåndtering og å håndtere den store pågangen etter kapasitet til eksisterende og ny industri samt kraftproduksjon. Pågangen fortsetter å vokse - derfor søker vi nå etter en Kunde- og tilknytningsansvarlig for å bidra til høyere effektivitet og mer fornøyde kunder.
Avdelingen vår,
Kunde og tilknytning, jobber i grenseflaten mellom kunder og interne fagmiljøer for å sikre effektiv tilknytning og god kundehåndtering. Vi består av 10 kompetente medarbeidere med varierende bakgrunn og bred erfaring. Vi hører til forretningsområdet
Kraftsystem og marked som i tillegg til andre ting også har ansvaret for nettutvikling på kort og lang sikt med blant annet utredninger av tiltak og markedsanalyser.
Om stillingen
Som kunde- og tilknytningsansvarlig i Statnett vil du spille en nøkkelrolle i å videreutvikle kundearbeidet, og sørge for effektiv håndtering av tilknytningssaker. Du vil følge kundeprosjekter hele veien, fra første henvendelse og helt frem til idriftsettelse og videre oppfølging etter inngått nettavtale. Ditt ansvar inkluderer å bidra til at Statnett oppfyller tilknytningsplikten som også innebærer utvikling, inngåelse og oppfølging av avtaler.
I denne rollen vil du være kundens første kontaktpunkt og veilede gjennom hele tilknytningsprosessen. Du vil jobbe tett med større bedrifter og nettselskaper, samtidig som du samarbeider nært med andre fagmiljøer internt i Statnett. Digitalisering og videre standardisering av tilknytningsprosessen er en viktig oppgave for oss, og du vil bli aktivt involvert i dette arbeidet. I tillegg vil du delta i forbedringsarbeid til at vår avdeling og Statnett fortsetter å utvikle seg og blir mer effektiv.
Hvilke arbeidsoppgaver skal utføres?
- Du skal ivareta kundeansvar for eksisterende og nye kunder i eget geografisk område på en profesjonell og tillitsfull måte.
- Du skal forvalte og koordinere tilknytningssaker, nettavtaler og kundehenvendelser i eget område.
- Du skal sikre god kundehåndtering ved å samarbeide tett på tvers av forretningsområdet vårt og med andre fagmiljøer i Statnett, slik at våre kunder får helhetlige og koordinerte svar.
- Du vil få ansvar for definerte ansvarsområder i avdelingen, og lede grupper som jobber med å finne løsninger på utfordringer vi står overfor.
Kvalifikasjonskrav
- Fortrinnsvis relevant høyere utdanning på masternivå
- Gjerne kunnskap om og forståelse av kraftsystemet
- Gjerne erfaring fra energibransjen, petroleumsbransjen eller tilgrensende disse
- God evne til å formidle både skriftlig og muntlig
Det er en fordel med:
- Erfaring fra kunderettet arbeid
- Erfaring med å lede prosjekter eller team
- Erfaring med forbedringsarbeid
Personlige egenskaper
For å trives og lykkes i denne rollen har du gode samarbeidsevner som gjør deg dyktig i å bygge relasjoner både internt og eksternt. Du har sterk forretnings- og markedsforståelse, både for eksisterende og potensielle kunder, og jobber systematisk og løsningsorientert med høy gjennomføringsevne. Du ser også viktigheten av å møte kundens behov og forventninger.
Om bedriften
Vårt oppdrag er å sikre strømforsyningen i Norge døgnet rundt hele året. Det gjør vi ved å utvikle og drifte strømnettet slik at det møter alle krav fra samfunnet rundt oss. Vi leverer et robust og effektivt strømnett som er avgjørende for at vi når Norges klimamål, og bærekraftig verdiskaping for våre kunder og samfunnet.
Visjonen vår:
Statnett er sentral i den grønne omstillingen i dag og for kommende generasjoner. Sikker og robust strømforsyning skaper grobunn for gode liv og bærekraftig verdiskaping.
Våre verdier skal være rettesnor for våre handlinger, hvordan vi samarbeider og våre valg
- Vi leverer effektivt på prioriterte oppgaver, med riktig tempo og kvalitet, og hele veien ut
- Vi har mot til å prioritere og forenkle, til å gi tillit og til å tenke nytt
- Vi gjør det sammen for effektiv samhandling, for å bygge relasjoner og deler
Hvorfor skal du velge å jobbe i Statnett?
- Vi setter helse, miljø og sikkerhet foran alt
- Vi forvalter landets viktigste infrastruktur
- Vi tilrettelegger for utvikling, vekst og gode prestasjoner
- Vi legger til rette for god balanse mellom jobb og fritid
Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, hull i CV-en eller funksjonsevne.
Krav til søknaden din
Vi behandler kun søknader som registreres elektronisk med relevante vedlegg. Statnett forvalter kritisk infrastruktur og følger retningslinjer og lovpålagte sikkerhetskrav fra norske myndigheter i våre ansettelsesprosesser. Vi foretar bakgrunnssjekk og gjør egnethetsvurdering med hjemmel i energiloven ved ansettelse. Dersom stillingen krever sikkerhetsklarering etter sikkerhetsloven, må du være villig til å oppgi relevante opplysninger.