Nær – inkluderende – nytenkende
Er du den rette til å bidra slik at Drammen kommune kan møte morgendagen? Vi står overfor utfordringer som krever strategisk ledelse og evne til å se helhet og sammenhenger på tvers av mange sektorer. For å trives godt i rollen, bør du ha et ønske om og evne til å engasjere deg i ulike problemstillinger og saksområder. Du må trives i et miljø der vi tør å utfordre og bli utfordret, og der vi drar lasset sammen. I tillegg må du trives på eksterne så vel som interne arenaer.
Direktør for helse og velferd er en ny stilling som omfatter en rekke områder. Områdene inkluderer helsetjenester som blant annet fast- og allmennlegetjenester, rehabilitering, helseberedskap, hjemmetjenester og institusjoner, samt tjenester tilknyttet rus og psykisk helse. Direktøren har også overordnet ansvar for NAV, tjenester til mennesker med nedsatt funksjonsevne, i tillegg til øvrige tjenester relatert til helse og velferd. Endelig ansvar, oppgaver og funksjoner kan bli endret i lys av kandidatenes kompetanse og øvrige organisasjonsprosesser. Kommunen har stram økonomi, og det vil være naturlig å gå gjennom ledelses- og organisasjonsstrukturen når ny direktør er på plass.
Direktørens ansvarsområder har stor påvirkning på samfunnsutviklingen og nær sammenheng med kommunens øvrige områder. Vi legger vekt på bærekraft i alle ledd. Derfor er vi opptatt av at vår nye direktør, gjennom engasjement og kraften i egne ansvarsområder, også må bidra til å løse utfordringer på tvers. Nye og mer effektive løsninger må utvikles i samarbeid når kommunens visjon «Et godt sted å leve!» skal realiseres.
En viktig del av stillingen innebærer å legge til rette for gode politiske beslutningsprosesser og sørge for at de politiske prioriteringene legges til grunn for valgene som tas i organisasjonen, hver dag. Du inngår i kommunens øverste ledelse, rapporterer til kommunedirektøren og får en sentral rolle i utviklingen av Drammen kommune.
Kvalifikasjoner:
- Høyere utdanning, fortrinnsvis på masternivå
- Relevant ledererfaring
- Det kreves god kunnskap om ett eller flere av fagområdene som direktøren har ansvaret for
- I lys av kommunens økonomiske situasjon er god økonomiforståelse, evne til og erfaring med omstillingsarbeid viktig for å lykkes
- Erfaring fra kommunal virksomhet og/eller annen offentlig forvaltning, herunder samspill med politisk ledelse og tillitsvalgte, vil bli tillagt stor vekt
- God samfunns- og organisasjonsforståelse
- God formuleringsevne, både skriftlig og muntlig
For søkere med annen utdanning enn norsk, kreves språkkunnskaper tilsvarende nivå B2 i muntlig og skriftlig. Dette gjelder ikke skandinaviske søkere. Dokumentasjon vedlegges søknaden.
Personlige egenskaper:
- Gode samarbeidsegenskaper, med evne til å lytte, bidra konstruktivt og løse komplekse problemstillinger i fellesskap
- Relasjonsbyggende egenskaper, med evne til å samarbeide og bygge nettverk på tvers av ulike nivåer i organisasjonen
- Strategisk med evne til å se sammenhenger, sette retning, foreta prioriteringer og ta beslutninger
- Gode kommunikasjonsevner og evne til å formidle klare budskap og tilbakemeldinger, også eksternt
- Du er trygg og tydelig i lederrollen, med pågangsmot og evne til å håndtere krevende perioder
Vi tilbyr
- En svært spennende topplederstilling i et godt fellesskap
- Store påvirkningsmuligheter i et samfunn i utvikling
- Betydelige lærings- og utviklingsmuligheter
- Pensjonsordning i Drammen kommunale pensjonskasse
- Lønn og tiltredelse etter avtale
Søkere bes registrere sin CV og søknad inkl. vedlegg via rekrutteringsportalen innen søknadsfristens utløp, kl. 23:59 den 4.november.