By using this website you agree to our use of cookies. Read more about our use of cookies and how to remove or block them in our cookie notice.
Statnett styrker nå sin satsning og implementering av en automatisert, sikker og selvbetjent digital infrastruktur. Som en del av denne satsningen etablerer vi nå en egen seksjon som vil drive igjennom denne transformasjonen.
Som vår nye seksjonsleder for seksjon Automatisert Infrastruktur, leder du arbeidet med å utvikle driftskritiske, skybaserte tjenester for Statnett – både på lokal infrastruktur og i kommersiell sky. Ettersom seksjonen er under etablering, får du i tillegg ansvaret for å bygge opp seksjonen med både interne medarbeidere og nyrekrutteringer.
Automatisert Infrastruktur vil sammen med flere seksjoner i avdeling Digital Infrastruktur ha ansvar for den samlede driften av Statnetts skyplattform(er), samt faglig ansvar for automatisering av infrastruktur basert på moderne, smidige metoder. Vi har en kompleks og helhetlig målarkitektur for vår skysatsing, og har strategi, målbilde og flere prosjekter pågående for å bygge ny automatisert og sikker infrastruktur etter Zero Trust-prinsipper. En viktig målsetting for oss er å benytte IaC og tjenester i allmenn sky for å øke kostnadseffektiviteten og utviklingstempoet.
Seksjonslederen rapporterer til avdelingsleder for Digital Infrastruktur og inngår i avdelingens ledergruppe.
Arbeidsoppgaver
Ansvar for forvaltning, automatisering og utvikling av skybasert infrastruktur og skytjenester
Ansvar for strategisk planlegging og implementering av skytjenester og IaC-løsninger i samsvar med Statnetts overordnede mål og krav. Dette inkluderer å sikre at alle løsninger er robuste, sikre og skalerbare, samtidig som de støtter Statnetts behov for digital transformasjon og effektivitet
Utvikling og implementering av beste praksiser innenfor IaC og skytjenester for å sikre en effektiv, sikker, og skalerbar infrastruktur
Ansvar for å lede og forvalte arbeidsprosesser relatert til utvikling og vedlikehold av skyinfrastruktur og IaC
Forhandling og forvaltning av rammeavtaler med leverandører av skytjenester for å sikre best mulig vilkår for Statnett
Økonomiansvar for seksjonen, inkludert budsjettplanlegging, kostnadskontroll og investeringsanalyse for skyinfrastruktur og IaC-initiativer
Ansvar for resultat, risiko og gevinstrealisering for seksjonens produkt(er) og prioriteringer
Kvalifikasjoner
Relevant bachelor- eller mastergrad samt noen års relevant arbeidserfaring. Mangel på høyere utdanning kan kompenseres gjennom relevant erfaring og kompetanse
Erfaring med skyinfrastruktur og moderne, automatiserte infrastrukturtjenester
Kunnskap og erfaring innen fagområdet skytjenester vektlegges, fortrinnsvis med forvaltning av Azure
Det er en fordel om du har erfaring med prosessforbedring, arkitekturarbeid, IT-drift og forvaltning, risikoanalyser, sikkerhetsarbeid og utviklingsarbeid på team
Det er ønskelig med lederutdanning samt erfaring med prosjekt-, team- eller produktteam-ledelse
Gode kommunikasjonsevner på norsk og engelsk, muntlig og skriftlig
Personlige egenskaper
Du er resultatorientert, forstår hva som skal til for å levere en tjeneste og har et helhetlig perspektiv
Du er initiativrik, strukturert, løsnings- og utviklingsorientert
Du motiveres av å lære, og trives med å anvende ny kunnskap og nye teknologier
Du evner å motivere, samle og utvikle andres kompetanse gjennom et operativt CCoE
Du er samarbeidsorientert og søker deling av kunnskap, i tillegg til å bygge relasjons- og produktteam
Du kommuniserer tydelig, åpent og effektivt
Du arbeider strukturert gjennom målstyring av team
Vi tilbyr
Et spennende og utviklende kompetansemiljø innenfor moderne skyinfrastruktur
Mulighet til å lede flere team som har svært bred og dyp kompetanse innen automatiserte skytjenester
Etablering og utvikling av et “Cloud Center of Excellence” (CCoE) for fagkompetanse-utvikling
Stort fokus på kompetanseheving og gode utviklingsmuligheter i et stort IT-driftsmiljø med kompleks målarkitektur
Være med og bidra til sikring og utvikling av kritisk, nasjonal infrastruktur
Vårt oppdrag er å sikre strømforsyningen i Norge døgnet rundt hele året. Det gjør vi ved å utvikle og drifte strømnettet slik at det møter alle krav fra samfunnet rundt oss. Vi leverer et robust og effektivt strømnett som er avgjørende for at vi når Norges klimamål, og bærekraftig verdiskaping for våre kunder og samfunnet.
Visjonen vår:
Statnett er sentral i den grønne omstillingen i dag og for kommende generasjoner. Sikker og robust strømforsyning skaper grobunn for gode liv og bærekraftig verdiskaping.
Våre verdier skal være rettesnor for våre handlinger, hvordan vi samarbeider og våre valg
Hvorfor skal du velge å jobbe i Statnett?
Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, hull i CV-en eller funksjonsevne.
Krav til søknaden din
Vi behandler kun søknader som registreres elektronisk med relevante vedlegg. Statnett forvalter kritisk infrastruktur og følger retningslinjer og lovpålagte sikkerhetskrav fra norske myndigheter i våre ansettelsesprosesser. Vi foretar bakgrunnssjekk med hjemmel i energiloven og følger sikkerhetskrav fra norske myndigheter ved ansettelse. Dersom stillingen krever sikkerhetsklarering etter sikkerhetsloven, må du være villig til å oppgi relevante opplysninger.
Søknader behandles fortløpende.
Nøkkelord | Seksjonsleder, Ledelse, Infrastruktur, Sky-baserte løsninger, Automatisert infrastruktur, Skyinfrastruktur, Infrastructure as code (IaC), Skytjenester, Azure |
Bransjekategori | IT / Telekommunikasjon / Internett |
Bransje | Annet |
Bedriftsnavn | Statnett SF |
Nydalen allé 33 | |
0484 OSLO | |
Nettside | www.statnett.no |
Søknadsfrist | Løst |
Arbeidsplass | Oslo |
Tittel | Seksjonsleder automatisert infrastruktur |
Sektor | Offentlig |
Stilling | Fulltid |
Omfang | Fast |
Antall stillinger | 1 |
Jonas Rambæk Partner jonas.rambaek@capus.no +4793242133 |
Maria Caroline Skrede Rådgiver Research og Analyse maria.skrede@capus.no +4741108218 +4741108218 |