Satsingen på kollektivtransporten i hovedstadsområdet vil være formidabel de neste tiårene. Vi skal bidra til at Oslo håndterer en betydelig befolkningsvekst og når målene om en mer miljøvennlig by. Innføring av CBTC (Communications-Based Train Control) er et av de større landbaserte infrastrukturprosjektene i Norge og byr på store og komplekse utfordringer i et miljø med mange fagdisipliner. Prosjektet har ansvar for implementering av et komplett nytt signalsystem med CBTC-teknologi for hele T-banen, inklusive Fornebubanen. Det nye systemet legger til rette for å kjøre flere tog, med økt punktlighet og bedre flyt.
Som fagsjef CBTC får du en sentral posisjon i å sikre at Sporveien opprettholder nødvendig funksjonalitet og følger opp hvordan godkjenningsprosessen av det nye systemet utføres. Stillingen inngår i teknisk avdeling, men jobben vil utføres i CBTC-prosjektet og forutsetter tett samarbeid i prosjektet med andre fagsjefer, drift, vedlikehold, operatør og sikkerhetsavdelingen.
Ta en titt på denne lenken for å lære mer om CBTC-prosjektet: www.sporveien.com/inter/prosjekter/prosjekt?p_document_id=2797922
Virker dette interessant? Se mer om hva vi kan tilby!
Hva kan vi tilby deg?
Sporveien er en samfunnsviktig arbeidsgiver med stor betydning for miljøet, bylivet og kollektivtrafikken. Vi ønsker å tilrettelegge for et grønnere samfunn, og jobber for å levere mest mulig kollektivtrafikk for pengene slik at flest mulig lar bilen stå, og heller reiser kollektivt. Videre kan vi tilby:
- Et arbeidsmiljø preget av engasjerte og dyktige kollegaer og fagmiljøer, som legger vekt på trivsel, mangfold og humor
- Videreutvikling og kompetanseheving for våre ansatte er en prioritet. I tillegg har vi et stort internt jobbmarked som gir mange spennende karrieremuligheter
- Konkurransedyktige lønns- og arbeidsvilkår
- Trimrom, treningsstøtte og bedriftsidrettslag.
- I Sporveien har fast ansatte og familie mulighet for å få fribillett inntil sone 2 på Ruter sitt rutenett i Oslo og Akershus. Fribillettene fordelsbeskattes iht. regelverk for dette
Som fagsjef for CBTC vil du blant annet få jobbe med følgende arbeidsoppgaver:
- Jobbe med integrering av signalsystemet inn i helhetlig design på T-bane nivå
- Sikre god dialog med linjen og sørge for at deres behov blir ivaretatt gjennom CBTC-prosjektet
- Samarbeide tett med fagsjefer og andre fagpersoner for å sikre at tekniske løsninger er i samsvar med gjeldende lover, forskrifter og standarder
- Jobbe tverrfaglig og bidra med teknisk ekspertise i beslutningsprosesser
- Være premissgiver for tekniske vurderinger og delta aktivt i risikoanalyser knyttet til endringer i infrastrukturen
- Bidra til utarbeidelse av CBTC-regelverk gjennom erfaringer fra CBTC-prosjektet
Ønskede kvalifikasjoner:
- Høyere utdanning innen automasjon, elektronikk, elektro, eller tilsvarende fagområder
- Vi tror den rette kandidaten har rundt ti års erfaring med prosjektering og/eller bygging av databaserte kontrollsystemer med sikkerhetskrav
- Dersom du har god tverrfaglig forståelse av jernbanetekniske systemer og kjennskap til RAMS-standarden er det en fordel
- God muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk og engelsk er et krav (mye av arbeidet vil være på engelsk)
Vi tror vår nye fagsjef typisk har erfaring fra byggherre eller leverandør av større sikkerhetskritiske kontrollsystemer. Om du har jobbet med design, godkjenning, drift eller test av disse systemene så er det en fordelaktig. Suksesskriterier for denne stillingen er at du evner å se muligheter i ditt arbeid og har en positiv innstilling, også i perioder med høyt tempo. Evnen til å skape et fruktbart samarbeidsmiljø og praktisk relevant erfaring vektlegges.
Personlige egenskaper:
- Løsningsorientert og positiv innstilling
- Strukturert og nøyaktig
- Evnen til å beherske flere parallelle oppgaver
- Du må kunne fatte egne beslutninger og jobbe selvstendig
Vi er stolte av vårt mangfold blant våre ansatte og ønsker søkere uavhengig av kulturell bakgrunn, kjønn og alder. Vi er underlagt
offentlighetsloven. Dette innebærer at offentlige søkerlister vil bli utarbeidet
(§ 25). Sporveien AS samarbeider med Semac som er en ekstern leverandør om bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater. Bakgrunnssjekken utføres etter samtykke fra deg som søker og innebærer av vi verifiserer CV og annen søknadsdokumentasjon i forbindelse med ansettelsen.
Har du spørsmål til stillingen kan disse stilles til vår rekrutteringspartner Capus v/ Sondre U. Kjelsrud (986 52 622) eller teknisk sjef Sporveien, Erik Sletten (916 56 361).
Om oss:
Konsernet har 3300 ansatte, og i 2022 hadde selskapet en omsetning på 5 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, busser, skinner og annen infrastruktur.
Sporveien eier i tillegg datterselskapene Sporveien Vognmateriell, Sporveien Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.
Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene.
Hovedkontoret ligger på Tøyen i Oslo.