Patentstyret er en etat under Nærings- og fiskeridepartementet. Vi bidrar til konkurransekraft og hjelper norsk næringsliv, blant annet gjennom å gi kunnskap om immaterielle rettigheter og verdier, slik at bedrifter kan sikre sine investeringer, konkurranseposisjoner og skape økonomisk vekst. I tillegg er vi en aktiv medspiller for forskning, innovasjonsmiljøer og næringsliv.
Vi ser nå etter en innkjøpsansvarlig som kan være vår ressurs i offentlige anskaffelsesprosesser. Du får en viktig rolle i Patentstyret og vil bidra til at alle anskaffelser skjer på en økonomisk og strategisk fordelaktig måte for organisasjonen. Du er fremoverlent, samarbeider godt med andre og har høy gjennomføringsevne.
Som innkjøpsansvarlig vil du være en del av økonomiseksjonen, som ligger i Patentstyrets avdeling for virksomhetsstyring.
Arbeidsoppgaver
- Lede og gjennomføre anskaffelsesprosesser fra start til slutt
- Ansvar for behovskartlegging, valg av prosedyre, utarbeidelse av konkurransedokumenter og juridiske avtaler for anskaffelser i Patentstyret
- Overordnet ansvar for oppfølging av inngåtte avtaler
- Effektivisere og utvikle anskaffelsesområdet i Patentstyret
- Utarbeide og utvikle rapporter, prognoser og analyser knyttet til anskaffelser
- Lede og utføre kvalitets- og internkontrollarbeidet på anskaffelsesområdet
- Videreutvikle og vedlikeholde kompetanse om offentlige anskaffelser i takt med utviklingen innenfor fagområdet
Kvalifikasjoner
- Minimum bachelor (gjerne master) eller tilsvarende innen relevant fagområde. Relevant erfaring kan kompensere for manglende formell utdannelse
- Minimum 3 års erfaring med gjennomføring av offentlige anskaffelser
- God kunnskap om regelverket for anskaffelsesområdet i staten
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne både på norsk og engelsk
- Gode digitale ferdigheter
- Personlig egnethet vil vektlegges
Personlige egenskaper
- Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
- Selvstendig, effektiv og målrettet
- Strukturert og løsningsorientert med høy gjennomføringsevne
- Kunderettet og serviceinnstilt
- Engasjert og initiativrik
- Gode analytiske evner
Vi tilbyr
- en organisasjon som har anskaffelser i fokus
- en variert og fleksibel arbeidshverdag i en velfungerende og fremtidsrettet organisasjon
- gode muligheter til faglig og personlig vekst i en kunnskapsbedrift
- en dynamisk organisasjon, med stort rom til å påvirke og ta ansvar
- en organisasjon som er sertifisert miljøfyrtårn og har fokus på miljø og bærekraft
- en organisasjon som stiller høye krav til egen drift og som kan skilte med at vi har vunnet kundeserviceprisen de to siste årene
- et godt arbeidsmiljø som verdsetter mangfold
- gode hjemmekontorordninger, fleksibel arbeidstidsordning og sommertid
- god pensjonsordning med mulighet for lån i Statens Pensjonskasse
- gode velferdsordninger
Stillingen utlyses som seniorrådgiver i stillingskode 1364 fra kr 573 000 til kr 720 000. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
Generell informasjon
Et godt arbeidsmiljø er preget av mangfold, og vi oppfordrer alle kvalifiserte til å søke – uansett alder, kjønn, funksjonsevne, etnisk bakgrunn, seksuell legning eller hull i CV. Arbeidsforholdene vil bli lagt til rette for medarbeidere med nedsatt funksjonsevne.
Av søkere som informerer om at de har nedsatt funksjonsevne eller «hull» i CV, vil minst én bli invitert til intervju dersom han/hun er kvalifisert. Opplysninger om nedsatt funksjonsevne eller hull i CV kan bli brukt til registreringsformål.
I henhold til offentlighetsloven kan en søker bli offentliggjort selv om han/hun har bedt om ikke å bli oppført på søkerlisten. Vedkommende vil i tilfelle bli varslet.